پمپ روغن داغ
پمپ روغن داغ یا همان Hot Oil Pumps یکی از انواع پمپهای صنعتی است که همانطور که از نامش پیداست برای انتقال و پمپاژ سیالات به ویژه روغن و آب با دمای بسیار بالاست. ساختار پمپ روغن داغ که به آن سیرکوله روغن نیز میگویند به گونهی طراحی شده است که توانایی سیرکوله روغن های صنعتی تا دمای ۳۸۰ درجه سانتی گراد و یا آب با دمای بالا حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد را دارد.
پمپ روغن داغ در بیشتر موارد از نوع پمپهای گریز از مرکز است مگر در مواقع و کاربریهای خاص که ممکن است از انواع پمپهای دندهای یا کند پمپ های حرارتی و… باشد.
در ساخت پمپهای روغن داغ برای حفظ مقاومت بالا در مقابل حرارت از متریال چدن ریختگی استفاده شده است. همچنین اجزای داخلی در پمپهای روغن داغ باید در برابر خورندگی و آسیبهای ناشی از انواع روغن و مشتقات نفتی مقاوم باشد.
سیرکوله روغن یک ساختمان افقی شکل دارد که داخل آن یک محفظه حلزونی یک مکشه سانتریفیوژ قرار گرفته است. محفظه حلزونی دارای یک پایه است. به دلیل دمای بالای مایع و پمپ احتمال نشتی محور بسیار زیاد است، به همین دلیل برای جلوگیری از نشتی، محور پمپ را با سیل میکانیکی آن هم به صورت دوبله آب بندی میکنند.
کاربردهای پمپ روغن داغ
برخلاف آنچه تصور میکنیم که کاربرد پمپ روغن داغ خاص و محدود است، این نوع پمپ در صنایع بسیاری نقش اساسی ایفا میکند از جمله:
- در صنایع ساخت خودرو: جهت خنک کردن تجهیزات جوشکاری
- در صنایع ساخت قیر: ایجاد پیش گرمایشی در مخازن قیر،تانکرهای نفتکش و تولید آسفالت
- در صنایع چوب و کاغذ: پرس تخته، روکش، ماشین آلات چسب، غلتکها، خشک کردن سیلندرها
- در صنایع تولید شیشه
- در صنایع دارویی: تولید فیلم و خنک کردن ماشینآلات و تجهیزات
- در صنایع لاستیک و پلاستیک سازی: تزریق پلاستیک، تولید فیبر، قالبگیری، غلطکهای شکلدهنده و تجهیزات ترکیب مواد پلاستیکی
- در صنایع رنگرزی: انتقال حرارت به دستگاه های همزن و مخازن ترکیب مواد شیمیایی
- در صنایع ساختمانی: پرس آجر، قطعات بتنی
- در صنایع غذایی و نوشیدنی: تمیز کاری بطریها، سرخ کردن مواد غذایی، ایجاد اسیدهای چرب و تولید مواد خوراکی و خمیرها
- در صنایع نفت و گاز: تولید حلالها
- در صنایع فلزی: تمیز کاری سطوح فلزی
- در صنایع نساجی: حرارت دادن به پرسها، ماشینهای لباسشویی و اتوها
- در صنایع تولید مواد شوینده: تولید صابون، خشک کردن مواد اولیه
انواع پمپ روغن داغ
پمپ روغن داغ براساس نوع پمپ به انواع زیر تقسیم بندی میشود:
- پمپ روغن داغ مغناطیسی
- پمپ روغن داغ سانتریفیوژ
- پمپ روغن داغ دنده ای
- پمپ روغن داغ کند پمپ
همانطور که گفتیم در بیشتر موارد از پمپ روغن داغ سانتریفیوژ استفاده میشود.
چگونگی عملکرد پمپ روغن داغ
- با روشن شدن الکتروپمپ پروانه به چرخش درمیآید. الکتروپمپ ممکن است از نوع کوپله مستقیم یا غیر مستقیم باشد؛ و سرعت آن بسته به میزان دبی و فشار بین ۱۴۵۰ تا ۲۹۰۰ دور در دقیقه خواهد بود.
- سپس روغن یا آب توسط نازل مکش به داخل پرههای پروانه رانده می شود.
- پروانه مایع را از بین حفرهها عبور داده و در جهت محور به سمت محفظه پمپ حرکت میدهد.
- این جریان باعث کاهش فشار مایع میشود و در نتیجه مایع با مکش بیشتری به داخل کشیده میشود.
- این مکش بیشتر منجر به افزایش شتاب مایع خواهد شد که در آخر این مایع با فشار حداکثری به خارج پمپاژ می شود.
در پمپ روغن داغ سرعت و قطر پروانه با میزان مکش رابطهی مستقیم دارد.
قطعات به کار رفته در پمپ روغن داغ
- پوسته پمپ
- مهره نگهدارنده پروانه
- رینگ سایشی
- پروانه
- آبند (صفحه سایشی)
- پوشش هوزینگ
- گیره نگهدارنده
- درپوش هوا گیری
- محفظه سیل مکانیکی
- بلبرینگ
- گریس خور
- بلبرینگ
- شیار کوپلینگ
- درپوش بیرینگ ها
- درپوش تخلیه گریس
- پایه نگه دارنده
- کاور آبند مکانیکی
- آبند مکانیکی ( سیل )
- فاصله انداز
- شفت
نکات مهم در هنگام راهاندازی و استفاده از پمپ روغن داغ
راهاندازی، هر بار روشن و متوقف کردن پمپ روغن داغ بسیار حساس است و نیاز به دقت بالایی دارد. مهمترین نکاتی که برای این کار باید در نظر داشت:
- برای اطمینان از عدم نشتی و بررسی آب بندی محفظه یاتاقان، محفظهی حلزونی را حتماً قبل از روشن کردن از روغن پر نمایید. برای این کار باید درپوشهای دو طرف محفظه را باز کرده و روغن مخصوص خنک کاری را از یکی از این درپوشها به داخل تا زمانیکه از در پوش دیگر خارج شود، بریزید.
- بعد از پر کردن محفظه و قبل از بستن درپوشها با چرخاندن محور پمپ آن را هواگیری کنید.
- بعد از گرم شدن پمپ و رسیدن به دمای موردنظر، پمپ را خاموش کرده و کوپلینگ را بررسی نمایید. محورهای پمپ و موتور باید در یک راستا و بدون هیچگونه انحراف زاویهی باشند.
- پمپ های روغن داغ باید به صورت ساعتگرد و یا در جهت فلشی که بر روی پمپ حک شده است، کار کنند. برای بررسی جهت درست چرخش پمپ از سمت کوپلینگ به پمپ نگاه کنید و فقط یکبار و بسیار کوتاه پمپ را روشن و خاموش کنید.
- دمای پمپ بسیار زیاد است. از تماس با آن خودداری کرده و هنگام استفاده از آن مواظب خطر سوختگی باشید.
- به هیچ عنوان به پمپ روغن داغ شوک حرارتی و نوسانات دمایی وارد نکنید.
- در صورتی که پمپ آبدهی نمیکند، آبدهی آن به مقدار کافی نیست و یا فشار خروجی آن به تدریج در حال کاهش است سریعاً پمپ را خاموش کنید.
- همچنین اگر لرزش ، صدا یا درجه حرارت یاتاقان پمپ بیش از حدمعمول و غیرعادی است، پمپ را خاموش کنید.
- به طور مرتب جریان موتور را اندازهگیری کنید تا از حد مجاز بیشتر نشود.
- در صورت کوچکترین سایش در اجزای کوپلینگ باید آنها برای جلوگیری از ایجاد آسیب به موتور را تعویض کرد.
- دمای سطح رویی یاتاقان ها را اندازهگیری کنید تا از حد مجاز که معمولاً دمای ۹۰ درجه سانتی گراد است؛ تجاوز نکند.
- از استفاده طولانی مدت پمپ با شیر فلکه سمت رانش بسته خودداری کنید.
- در هنگام جا انداختن قطعات پمپ ، هیچ کدام از قطعات نباید با زور و فشار سرجای خود قرار بگیرند.